Felanmälan - tips
Innan du anmäler ett fel så råder vi dig att kolla igenom tipsen nedan. Kontaktuppgifter för att anmäla olika sorters fel hittar du sedan i undermenyn till den här sidan.
- Facebook: I dina grannars egen facebook-grupp kan du bli medlem för att se om någon annan boende redan löst ett liknande problem som ditt.
- Vattenavstängning vid vattenläckage: Om bostaden råkar ut för ett vattenläckage från läckande ledningar ska du omgående stänga av vattnet. I din lägenhet finns det flera avstängningsventiler för vatten, ta reda var de är placerade för att snabbt kunna stänga av vattnet vid ett eventuellt läckage.
- Har dina dimmers slutat fungera? Det har hänt vid flera tillfällen att lägenheter fått problem med takspotlights i badrummet efter strömavbrott. Om man slår av säkringen för badrummet - och väntar 10 sekunder - och sedan slår på den igen, så brukar dimmern fungera som vanligt.
- Porttelefon och passersystem: Notera att ett eventuellt meddelande på porttelefonen om att "inga boende inlagda" oftast beror på ett kort avbrott mot internet, och att blippa fungerar trots detta.
- Krånglande dörröppnare: Om en dörröppnare krånglar kan man prova att slå av elen genom att ändra strömställaren till läge 0, vänta några sekunder och slå på den igen. Om dörröppnaren trots detta inte fungerar, lämna strömbrytaren avstängd (i läge 0) så att dörren kan öppnas manuellt utan att öppnaren håller emot. Obs! Det är viktigt att aldrig tvinga en dörr (med påslagen) dörröppnare att öppnas eller stängas, eftersom motorn kan ta skada.
Viktigt att veta
5-årsgarantin
JM:s garanti på byggnadsfel är 5 år och gäller till 2025-08-30. Exakt vad denna garanti omfattar är lite svårt att definiera, men är av typen “dolda fel”. För vitvaror, blandare/vs-armaturer och ytskikt som målning och tapet var garantitiden 2 år, vilket nu har passerat.
Garantiärende? Om du tror att du har ett garantiärende bör du kontakta styrelsen snarast.
Sätt dörrlåset i serviceläge
Om du inte kan vara hemma när servicepersonalen ska få tillträde till din lägenhet, så måste du se till att lämna ditt dörrlås i serviceläge. Detta gäller vid felanmälningar, ventilationskontroll och dylikt.
Gör så här: Lås som vanligt och vrid sedan tillbaka nyckeln till kl.10 innan du tar ur den (se röd pil i nedan bild). Då fungerar den servicenyckel vi använder. Vid problem kontakta vår tekniska förvaltare.